Page 223 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 223
217
การสอนที่หลากหลายจากนวัตกรรมสู่นวัตกรรมใหม่ในห้องเรียน (M) Multiple คือ ความหลากหลายด้าน
ศาสตร์ การบูรณาการกันระหว่างศาสตร์ในหนึ่งวิชา และ (P) Practice คือ การเน้นการปฏิบัติจริงแบบมีส่วน
ร่วมของทั้งอาจารย์และนักศึกษา ร่วมด้วยช่วยกันจัดบรรยากาศการเรียนการสอนให้เป็นไปในแบบทุกคนมี
ส่วนร่วม เหล่านี้คือสิ่งที่ได้จากการจัดการความรู้ และน ามาสู่การใช้ในปัจจุบัน จากกลุ่มเล็ก 22 ราย โดยมี
กิจกรรมการแบ่งปันการสอนแบบ CIMP ผ่านสังคมออนไลน์โดยการจัดตั้งกลุ่มผ่านเฟสบุ๊ค CIMP (RMUTLL
PLC) ซึ่งเป็นการพัฒนาจาก PLC สู่ CIMP ในปัจจุบัน เพื่อการผลิตบัณฑิตในศตวรรษที่ 21 และการเกิด
นวัตกรรมการเรียนการสอนที่มาจากอัตลักษณ์และความเชี่ยวชาญของผู้สอนอย่างแท้จริง
ค าส าคัญ: การจัดการความรู้ การบูรณาการการเรียนการสอน
Summary
Knowledge Integration Management to Innovation Teaching Model as an objective to
study a teaching model which focuses on the students and to develop the teaching model
to be suitable with RMUTL Lampang. The project comprises of 3 faculties which are the
group of lecturers from the Faculty of Business Administration and Lliberal Arts, Faculty of
Engineering ,and the Faculty of Science Agricultural with the amount of 35 lecturers in total.
Under the knowledge management of Gabriel Szulanski, the study started with the
knowledge management activity of academic year 2014 and got the summarized in 4
models. The first model focuses on practical; the second focuses on learning; the third
model focuses on accomplishment ; and the forth focuses on process. In academic year
2015 with 22 members who had experience from year 2014 activity, we started with the
new model called Teaching Innovation. The brainstorming and integration of teaching
development which are specified and suitable with RMUTL Lampang’s context. The RMUTL
Lampang’s context is CIMP with is the abbreviation from; C=Coaching is the teaching with
close relation with student like mentor. I=Innovation is the teaching with new innovation.
M=Multiple is the various style and integrate them to teach in one subject. P=Practice is the
Hands-on between of association lecturers and students to design the teaching pattern. All
are summarized which got from the knowledge management and taken to the current
implementation, from 22 members who share the teaching activity through CIMP’s network
such as facebook RMTLL PLC. This is the development of teaching in the 21th Century and
to generate the teaching innovation from virtual and expertises of lecturers.
Key words: Knowledge Management, Integrated Learning.
บทน า
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา ล าปาง เป็นส่วนหนึ่งของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล
ล้านนาซึ่งได้ถูกแบ่งเพื่อกระจายการศึกษารองรับประชาชนใน 6 เขตพื้นที่ คือ เชียงใหม่ ล าปาง เชียงราย น่าน
ตาก และ พิษณุโลก ที่มุ่งเน้นในการพัฒนาทุกภาคส่วนของมหาวิทยาลัยสู่ความเป็นอัตลักษณ์ในเรื่องของ
อุตสาหกรรมเกษตร เพื่อผลิตบัณฑิตนักปฏิบัติ กิจกรรมที่มีส่วนส าคัญยิ่งในการก้าวไปสู่อัตลักษณ์คือการเป็น