Page 223 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 223

217


               การสอนที่หลากหลายจากนวัตกรรมสู่นวัตกรรมใหม่ในห้องเรียน (M)  Multiple  คือ ความหลากหลายด้าน
               ศาสตร์ การบูรณาการกันระหว่างศาสตร์ในหนึ่งวิชา และ (P) Practice คือ  การเน้นการปฏิบัติจริงแบบมีส่วน

               ร่วมของทั้งอาจารย์และนักศึกษา ร่วมด้วยช่วยกันจัดบรรยากาศการเรียนการสอนให้เป็นไปในแบบทุกคนมี
               ส่วนร่วม เหล่านี้คือสิ่งที่ได้จากการจัดการความรู้ และน ามาสู่การใช้ในปัจจุบัน จากกลุ่มเล็ก 22 ราย โดยมี
               กิจกรรมการแบ่งปันการสอนแบบ CIMP  ผ่านสังคมออนไลน์โดยการจัดตั้งกลุ่มผ่านเฟสบุ๊ค  CIMP (RMUTLL
               PLC) ซึ่งเป็นการพัฒนาจาก PLC  สู่ CIMP   ในปัจจุบัน  เพื่อการผลิตบัณฑิตในศตวรรษที่ 21 และการเกิด

               นวัตกรรมการเรียนการสอนที่มาจากอัตลักษณ์และความเชี่ยวชาญของผู้สอนอย่างแท้จริง

               ค าส าคัญ: การจัดการความรู้  การบูรณาการการเรียนการสอน

               Summary

                       Knowledge Integration Management to Innovation Teaching Model as an objective to
               study a teaching model which focuses on the students and to develop the teaching model
               to be suitable with RMUTL Lampang.  The project comprises of 3 faculties which are the

               group of lecturers from the Faculty of Business Administration and Lliberal Arts, Faculty of
               Engineering ,and the Faculty of Science Agricultural with the amount of 35 lecturers in total.
               Under  the  knowledge  management  of  Gabriel  Szulanski,  the  study  started  with  the
               knowledge  management  activity  of  academic  year  2014  and  got  the  summarized  in  4

               models. The first model focuses on practical; the second focuses on learning; the  third
               model focuses on accomplishment ; and the forth focuses on process. In academic year
               2015 with 22 members who had experience from year 2014 activity, we started with the

               new  model  called  Teaching  Innovation.    The  brainstorming  and  integration  of  teaching
               development which are specified and suitable with RMUTL Lampang’s context. The RMUTL
               Lampang’s context is CIMP with is the abbreviation from; C=Coaching is the teaching with
               close relation with student like mentor.  I=Innovation is the teaching with new innovation.
               M=Multiple is the various style and integrate them to teach in one subject. P=Practice is the

               Hands-on between of association lecturers and students to design the teaching pattern. All
               are  summarized  which  got  from  the  knowledge  management  and  taken  to  the  current
               implementation, from 22 members who share the teaching activity through CIMP’s network

               such as facebook RMTLL PLC.  This is the development of teaching in the 21th Century and
               to generate the teaching innovation from virtual and expertises of lecturers.

               Key words:  Knowledge Management, Integrated Learning.

               บทน า

                       มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา ล าปาง เป็นส่วนหนึ่งของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล
               ล้านนาซึ่งได้ถูกแบ่งเพื่อกระจายการศึกษารองรับประชาชนใน 6 เขตพื้นที่ คือ เชียงใหม่ ล าปาง เชียงราย น่าน
               ตาก และ พิษณุโลก ที่มุ่งเน้นในการพัฒนาทุกภาคส่วนของมหาวิทยาลัยสู่ความเป็นอัตลักษณ์ในเรื่องของ

               อุตสาหกรรมเกษตร  เพื่อผลิตบัณฑิตนักปฏิบัติ กิจกรรมที่มีส่วนส าคัญยิ่งในการก้าวไปสู่อัตลักษณ์คือการเป็น
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228