Page 436 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 436
430
6. เมื่อได้กลุ่มเป้าหมายแล้ว ต้องมีการประสานความร่วมมือกับผู้บังคับบัญชาของกลุ่มเป้าหมาย มี
การวางแผนร่วมกัน
7. ฝึกอบรมให้ความรู้แก่กลุ่มเป้าหมายโดยวิธีการให้สร้างสื่อการสอนและให้ความรู้เกี่ยวกับการ
จินตนาการ การเชื่อมโยง การถ่ายทอด
8. ให้ครูพี่เลี้ยงน าเสนอการถ่ายทอดและเชื่อมโยงโดยให้เล่านิทานประกอบสื่อการสอนที่สร้างขึ้น
ตั้งแต่การสร้างตัวละคร การเรียงล าดับเหตุการณ์และต้องสอดแทรกคุณธรรมจริยธรรม
9. เสริมแรงแก่ครูพี่เลี้ยงที่ร่วมโครงการ โดยมอบประกาศเกียรติคุณ
ค าส าคัญ: การมีส่วนร่วม ครูพี่เลี้ยง จินตนาการ สื่อสร้างสรรค์ ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก
Summary
The creative teaching media for pre-school children in the Children Development
Center, Tambul Suanluang, Kathumbaen Sub district, Samutsakorn is an annual program
which has been initiated in 2011 onwards with objectives to represent positive and practical
approaches to develop the creative teaching media for pre-school children. The process has
been conducted by the field study of the faculty of technical education towards target
groups. Respectively, the training curriculum has been particularly created to constructively
acknowledge those mentors in the pre-school development center. Frieze has been mainly
utilized as the study aid. For instance, mat has been used to practice small muscles, texted
frieze badge to uplift the reading skills, hand puppet to inspire creative imagination. The
result of this study has shown that hand puppets had been reputed as the most
appropriated and successful in terms of creative imagination according to its appropriation in
many dimensions such as time and space management of training session. Resultantly, hand
puppets could be adapted and practiced in several subjects.
1. The board of administration of the university has promoted university’s staffs to be
keynote speakers, coordinators and program officers in order to provide and
strengthen acknowledgement towards local community, elementary school, pre-
school children development center of Suanluang municipality, Amphor
Kathumbaen, Samutsakorn.
2. The board of administration must manage its budget sufficiently.
3. The board of administration of the elementary education sector must emphasize
their staffs to attend training session regularly and provide training venues and other
facilities.
4. The faculty staffs must be responsible for searching target group, indicating required
acknowledgement and must be approved by its committees. Accordingly, faculty’s
staffs are those who apprehend their own advantages and disadvantages and its
project is required to be ratified by the board of administration of both faculty and
university.