Page 609 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 609
603
district, Mon Ngor peak is the major tourist destination for the best sightseeing spot of the
region. Most of villagers’ main occupation is growing produces for the Royal Project
Development Center at Mon Ngor. This research will be conducted by qualitative method
and field study workshop which has 13 steps for completing the project as followed; 1.)
Fieldwork in community for village profile 2.) Experimental workshop 3.) Community data
presentation for community 4.) Joint research with community 5.) Workshop with
community 6.) Follow up with community 7.) Searching for change agent 8.) Technical
knowledge workshop 9.) Building community collaborative network 10.) Forming community
association 11.) Innovation for experiment 12.) Analysis 13.) Decoding knowledge with
community. The result found the pilot model suitable for community and it ignited the
development in community thus expanded to the two neighboring villages. Three change
agents emerged and participated in the project to develop agricultural produce successfully
generating more income up to 150-200 baht/day. Community became more willing to work
with local government agencies and Royal Project Development Center thus increase
capacity of all parties.These problems directly affect the cost and benefit of producers. In
addition, the success factors of the process are Social Engagement research with community
participation, Change Agent, Collaborative Network
Key words: Mon Ngor, Social Engagement, Sustainable Development
บทน า
แผนการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 12 ในช่วงแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ
ฉบับที่ 12 (พ.ศ. 2560-2564) ประเทศไทยจะยังคงประสบสภาวะแวดล้อมและบริบทของการเปลี่ยนแปลง
ต่างๆ ที่อาจก่อให้เกิดความเสี่ยงทั้งจากภายใน และภายนอกประเทศ อาทิ กระแสการเปิดเศรษฐกิจเสรี ความ
ท้าทายของเทคโนโลยีใหม่ๆ การเข้าสู่สังคม ผู้สูงอายุ การเกิดภัยธรรมชาติที่รุนแรง ประกอบกับสภาวการณ์
ด้านต่างๆ ทั้งเศรษฐกิจ สังคม ทรัพยากร ธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมของประเทศในปัจจุบันที่ยังคงประสบ
ปัญหาในหลายด้าน เช่น ปัญหาผลิตภาพการผลิต ความสามารถในการแข่งขัน คุณภาพการศึกษา ความ
เหลื่อมล้ าทางสังคม ท าให้การพัฒนาในช่วงแผนพัฒนาฯ ฉบับที่ 12 จึงจ าเป็นต้องยึดกรอบแนวคิดและ
หลักการในการวางแผนที่ส าคัญ ดังนี้ (1) การน้อมน าและประยุกต์ใช้หลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง (2)
คนเป็นศูนย์กลางของการพัฒนาอย่างมีส่วนร่วม (3) การสนับสนุนและส่งเสริมแนวคิดการปฏิรูปประเทศ (4)
การพัฒนาสู่ความมั่นคง มั่งคั่ง ยั่งยืน สังคมอยู่ ร่วมกันอย่างมีความสุข (ส านักงานคณะกรรมการพัฒนาการ
เศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ : กรกฎาคม 2558)
มหาวิทยาลัยในประเทศไทย และมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนามีบทบาทมากขึ้นในการ
พัฒนาพื้นที่สังคมและชุมชน (Social Responsibility) ดังนั้นการยึดโยงและสร้างประโยชน์ให้กับภาคสังคม
(Social Relevance) สอดคล้องกับยุทธศาสตร์แห่งชาติ 20 ปี (2558-2577) ที่มุ่งสร้างความสามารถในการ
แข่งขัน สร้างโอกาส ความเสมอภาคและเท่าเทียม เติบโตบนคุณภาพชีวิตที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนาจึงได้ลงพื้นที่ด าเนินงานกับชุมชน สังคมภายใต้ยุทธศาสตร์ในการ
ด าเนินงาน “การศึกษาตลอดชีวิต” ดังภาพที่ 1