Page 492 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 492
486
based on the style of master artist Khru Natapong Sowat. The project aims to explore and
understand his in-depth knowledge gained from over fifty-five years’ experience as a
professional Ranat Ek player.
The transmission of Khru Natapong Sowat’s knowledge is of great importance for
those interested in Thai classical music. A high proficiency on the Ranat Ek is required in
order for players to be able to proceed to playing solo on two Ranat Ek. To aid students in
achieving the required proficiency, Khru Natapong Sowat has devised a series of practice
stages as follows:
Stage 1
The first stage involves practising on a single Ranat Ek with special attention being
paid to 1) posture and the way of holding the wooden beaters; 2) the exercises to
increase the player’s strength; and 3) the performance practice of Ranat Ek solo.
The importance of this first stage cannot be emphasised enough, as it is fundamental
in providing the foundation for developing advanced Ranat Ek skills.
Stage 2
The second stage relates to playing solo on two Ranat Ek. Here the performer must
pay attention to 1) posture and the most appropriate location of the two
instruments; 2) the choice of appropriate instruments for this type of performance;
and 3) the performance practice of playing solo on two Ranat Ek.
The knowledge gained from this project is of great importance for people interested
in learning Thai music and especially for the Bunditpattanasilpa Institute which plays a
significant role in the training of professional musicians at different educational levels,
namely foundation, degree and post graduate levels. This knowledge will, therefore, serve
not only as an effective guideline in the training of professional musicians, but also as a
valuable means of preserving and transmitting Thai musical knowledge to future generations.
Key words: solo on two Ranat Ek
บทน า
คณะศิลปนาฏดุริยางค์ ได้จัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรศิลปบัณฑิต(ดนตรีไทย) สาขาวิชาดนตรี
ไทย เพื่อผลิตบัณฑิตให้มีความรู้ ความสามารถด้านดุริยางคศิลป์ทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัติ โดยภาควิชาฯ
ได้วางแนวทางการเรียนการสอนตามกรอบของหลักสูตรเพื่อให้บรรลุเป้าหมายตรงตามวัตถุประสงค์ที่สถาบันฯ
ได้ก าหนดไว้ และการจัดท าการจัดการความรู้ด้าน ภูมิปัญญาท้องถิ่นนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อแสวงหาองค์ความรู้
อันทรงคุณค่าที่เป็นภูมิปัญญาที่อยู่ในท้องถิ่น อันเกิดจากการการสั่งสมความรู้ จากการประสบการณ์ มาบันทึก
เป็นองค์ความรู้ในรูปแบบของการจัดการความรู้ (KM) เพื่ออนุรักษ์ สืบทอด และเผยแพร่ให้กับผู้ที่มีความสนใจ
อีกทั้งสามารถใช้เป็นแนวทางส าหรับการเรียนการสอนด้านดุริยางคศิลป์อีกด้วย
การจัดการความรู้ด้านภูมิปัญญาท้องถิ่นนี้ ด าเนินการศึกษาค้นคว้าภายใต้หัวข้อเรื่อง กลวิธีการเดี่ยว
ระนาดเอก 2 ราง ตามแนวทางศิลปินต้นแบบ ครูนัฐพงศ์ โสวัตร ซึ่งท่านเป็นผู้มีความรู้ ความสามารถและ