Page 492 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 492

486


               based on the style of master artist Khru Natapong Sowat. The project aims to explore and
               understand  his  in-depth  knowledge  gained  from  over  fifty-five  years’  experience  as  a

               professional Ranat Ek player.
                       The transmission of Khru Natapong Sowat’s knowledge is of great importance for
               those interested in Thai classical music. A high proficiency on the Ranat Ek is required in
               order for players to be able to proceed to playing solo on two Ranat Ek. To aid students in

               achieving the required proficiency, Khru Natapong Sowat has devised a series of practice
               stages as follows:
                       Stage 1
                       The first stage involves practising on a single Ranat Ek with special attention being

                       paid to 1) posture and the way of holding the wooden beaters; 2) the exercises to
                       increase the player’s strength; and 3) the performance practice of Ranat Ek solo.

                       The importance of this first stage cannot be emphasised enough, as it is fundamental

                       in providing the foundation for developing advanced Ranat Ek skills.
                       Stage 2
                       The second stage relates to playing solo on two Ranat Ek.  Here the performer must
                       pay  attention  to  1)  posture  and  the  most  appropriate  location  of  the  two

                       instruments; 2) the choice of appropriate instruments for this type of performance;
                       and 3) the performance practice of playing solo on two Ranat Ek.
                       The knowledge gained from this project is of great importance for people interested

               in  learning  Thai  music  and  especially  for  the  Bunditpattanasilpa  Institute  which  plays  a
               significant  role  in  the  training  of  professional  musicians  at  different  educational  levels,
               namely foundation, degree and post graduate levels. This knowledge will, therefore, serve
               not only as an effective guideline in the training of professional musicians, but also as a

               valuable means of preserving and transmitting Thai musical knowledge to future generations.

               Key words:  solo on two Ranat Ek


               บทน า

                       คณะศิลปนาฏดุริยางค์ ได้จัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรศิลปบัณฑิต(ดนตรีไทย) สาขาวิชาดนตรี
               ไทย เพื่อผลิตบัณฑิตให้มีความรู้ ความสามารถด้านดุริยางคศิลป์ทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัติ โดยภาควิชาฯ
               ได้วางแนวทางการเรียนการสอนตามกรอบของหลักสูตรเพื่อให้บรรลุเป้าหมายตรงตามวัตถุประสงค์ที่สถาบันฯ

               ได้ก าหนดไว้ และการจัดท าการจัดการความรู้ด้าน ภูมิปัญญาท้องถิ่นนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อแสวงหาองค์ความรู้
               อันทรงคุณค่าที่เป็นภูมิปัญญาที่อยู่ในท้องถิ่น อันเกิดจากการการสั่งสมความรู้ จากการประสบการณ์ มาบันทึก
               เป็นองค์ความรู้ในรูปแบบของการจัดการความรู้ (KM) เพื่ออนุรักษ์ สืบทอด และเผยแพร่ให้กับผู้ที่มีความสนใจ
               อีกทั้งสามารถใช้เป็นแนวทางส าหรับการเรียนการสอนด้านดุริยางคศิลป์อีกด้วย
                       การจัดการความรู้ด้านภูมิปัญญาท้องถิ่นนี้ ด าเนินการศึกษาค้นคว้าภายใต้หัวข้อเรื่อง กลวิธีการเดี่ยว

               ระนาดเอก  2 ราง ตามแนวทางศิลปินต้นแบบ ครูนัฐพงศ์  โสวัตร ซึ่งท่านเป็นผู้มีความรู้ ความสามารถและ
   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497