Page 251 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 251

245


               technology and innovations gained from the research exactly bring about the better quality
               of products and services, cost reduction and less consumption of resources.
                                                        st
                       The scope of learning in the 21   century is not only more widespread but also
               more challenging to teachers who have to change the role from "teacher" to "trainer" or
               "facilitator". They should study and prepare a learning design for suiting each one while the

               students are self-learning in accordance with taking practice. Consequently, the instruction
               needs to integrate the theory into practice through the project-based and research-driven
               instead of textbook-driven.
                                                                  st
                       The patterns of learning process in the 21   century could be divided into three
               types: learning  to creative  intellectual (Constructionism),  learning management  guidelines
               STEM Education and learning management principles developed Brain-based Learning (BBL).
               However,  the  researcher  focues  on  such  a  kind  of  constructionism  which  the  student

               actually embarks on a project practice. The study shows that students develop both the
               skills  to  learn  and  certain  knowledge  base  from  research.  Also  they  dare  to  think  and
               express their opinion, to plan systematically then to create a published article.
                                                                            st
                       The entrustment of research-driven learning in the 21   century into strategic target
               of country development requires the primary role of government policy. Accordingly, we
               need the clear and continuous enhancement of education and quality of teachers, increase

               score research, the vision to improve the quality of education, the understanding of teachers
               at  all  levels  to  realize  the  importance  of  student  skills  development,  the  appropriate
               assignment of workload or the task assignment on time-relevant, the review of criteria for
               auditing quality assurance and the increase of working process’ efficiency. Actually indeed,

               all these subjects would depend on the context of each university.

               Key words: research learning


               บทน า

                       การเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 เพื่อพัฒนาคนสู่สังคมแห่งการเรียนรู้ตลอดชีวิตอย่างยั่งยืนเป็นยุทธศาสตร์
               ของแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 11 (พ.ศ. 2555-2559) ในปัจจุบัน เพื่อสร้างภูมิคุ้มกันให้
               ประชาชนสามารถปรับตัวให้ทันกับการเปลี่ยนแปลงของโลกในยุคศตวรรษที่ 21 ซึ่งเป็นผลมาจากสถานการณ์
               ของประเทศมีความเสี่ยงหลายด้าน ได้แก่ คุณภาพการศึกษาถดถอย ขาดการวิจัยและพัฒนา การเข้าสู่สังคม

               ผู้สูงอายุ คุณธรรมจริยธรรมเสื่อมถอย ปัญหายาเสพติด เป็นต้น การเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ขับเคลื่อนด้วยการ
               วิจัยเป็นแนวทางหนึ่งที่ส าคัญการพัฒนาทักษะคน ทั้งนี้เพราะการเรียนการสอนด้วยการวิจัยท าให้เกิดทักษะ
               ส าหรับส าหรับประกอบอาชีพและน าความรู้ไปประยุกต์ใช้ในการด าเนินชีวิต โดยหลักการจัดการเรียนการสอน

               ในศตวรรษ 21 นั้นเน้นการเรียนรู้ให้เกิดการปฎิบัติอย่างต่อเนื่องทั้งการพัฒนาหลักสูตรการเรียนการสอน การ
               จัดการศึกษาในรูปแบบสหกิจศึกษาหรือรูปแบบ Work-integrated Learning การพัฒนาคุณภาพครู อาจารย์
               เป็นต้น โดยเชื่อมโยงกับการวิจัยและพัฒนาและเป็นฐานสนับสนุนการผลิตและพัฒนานักวิจัยของประเทศ
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256