Page 251 - บทความแนวปฏิบัติที่ดี KM มทร.+2 ครั้งที่ 10
P. 251
245
technology and innovations gained from the research exactly bring about the better quality
of products and services, cost reduction and less consumption of resources.
st
The scope of learning in the 21 century is not only more widespread but also
more challenging to teachers who have to change the role from "teacher" to "trainer" or
"facilitator". They should study and prepare a learning design for suiting each one while the
students are self-learning in accordance with taking practice. Consequently, the instruction
needs to integrate the theory into practice through the project-based and research-driven
instead of textbook-driven.
st
The patterns of learning process in the 21 century could be divided into three
types: learning to creative intellectual (Constructionism), learning management guidelines
STEM Education and learning management principles developed Brain-based Learning (BBL).
However, the researcher focues on such a kind of constructionism which the student
actually embarks on a project practice. The study shows that students develop both the
skills to learn and certain knowledge base from research. Also they dare to think and
express their opinion, to plan systematically then to create a published article.
st
The entrustment of research-driven learning in the 21 century into strategic target
of country development requires the primary role of government policy. Accordingly, we
need the clear and continuous enhancement of education and quality of teachers, increase
score research, the vision to improve the quality of education, the understanding of teachers
at all levels to realize the importance of student skills development, the appropriate
assignment of workload or the task assignment on time-relevant, the review of criteria for
auditing quality assurance and the increase of working process’ efficiency. Actually indeed,
all these subjects would depend on the context of each university.
Key words: research learning
บทน า
การเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 เพื่อพัฒนาคนสู่สังคมแห่งการเรียนรู้ตลอดชีวิตอย่างยั่งยืนเป็นยุทธศาสตร์
ของแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 11 (พ.ศ. 2555-2559) ในปัจจุบัน เพื่อสร้างภูมิคุ้มกันให้
ประชาชนสามารถปรับตัวให้ทันกับการเปลี่ยนแปลงของโลกในยุคศตวรรษที่ 21 ซึ่งเป็นผลมาจากสถานการณ์
ของประเทศมีความเสี่ยงหลายด้าน ได้แก่ คุณภาพการศึกษาถดถอย ขาดการวิจัยและพัฒนา การเข้าสู่สังคม
ผู้สูงอายุ คุณธรรมจริยธรรมเสื่อมถอย ปัญหายาเสพติด เป็นต้น การเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ขับเคลื่อนด้วยการ
วิจัยเป็นแนวทางหนึ่งที่ส าคัญการพัฒนาทักษะคน ทั้งนี้เพราะการเรียนการสอนด้วยการวิจัยท าให้เกิดทักษะ
ส าหรับส าหรับประกอบอาชีพและน าความรู้ไปประยุกต์ใช้ในการด าเนินชีวิต โดยหลักการจัดการเรียนการสอน
ในศตวรรษ 21 นั้นเน้นการเรียนรู้ให้เกิดการปฎิบัติอย่างต่อเนื่องทั้งการพัฒนาหลักสูตรการเรียนการสอน การ
จัดการศึกษาในรูปแบบสหกิจศึกษาหรือรูปแบบ Work-integrated Learning การพัฒนาคุณภาพครู อาจารย์
เป็นต้น โดยเชื่อมโยงกับการวิจัยและพัฒนาและเป็นฐานสนับสนุนการผลิตและพัฒนานักวิจัยของประเทศ